יום כיפור – יום הבוחר

​יום כיפור הוא יום הבוחר.

ברור לכולנו שטוסטר לא יענש על זה ששרף את הלחם. באותה מידה מגוחך לכעוס על הסכין שחתכה לנו את האצבע. הרי למחשב ולסכין אין אפשרות לבחור האם לחתוך או לא.

האדם נבדל ונעלה גם מבעלי החיים בכך שיש לו בחירה אמיתית, חופשית לחלוטין, איך להתנהג ומה לעשות. מתוך המעלה הזו, יש מקום לשכר ולעונש, ויש צורך בחזרה בתשובה, בסליחה וכפרה.

שהרי אם בבחירתי כעסתי, הרי שאני ראוי לעונש. ואם כעסתי כי אני מרוקאית, מה יש להעניש אותי? היתה לי ברירה לא להיות מרוקאית?

כאן מגיעה השאלה המתבקשת. וכי אין קשר בין המעשים וההתנהגויות של האדם לבין נסיבות חייו? הרי כולנו יודעים שילד מוכה יגדל להיות בעל מכה, ומי שגדל בשכונת פשע יהיה פושע כשיגדל!

הרב חרל"פ מסביר שזו בדיוק התפיסה שגורמת לאנשים לא לחזור בתשובה.

… שלזאת נדמה לכל אחד שאין מקום לפניו לתשובה, מחמת שני דברים: האחד שחושב גם את העבר להכרח, ושלא מצד בחירתו החופשית בחר בעיוות דרכיו. ושנית שגם אם בבחירתו בחר בהעבר שלו, מ"מ שוב הוא אנוס על הישנות דרכיו בעתיד, ולא יעלה בידו לשנות את דרכו,- דבר זה מביא שאין האדם פונה כלל לתשובה, ומתרחק ממנה…..וכל המוסרים אינם מועילים, מפני שאין הרגשה ביכולת התשובה, וגם אין הכרה באשמת חטאיו.

(מי מרום-אורי וישעי/ הרב חרל"פ)

כשאדם חושב שהמעשים הרעים שעשה הם הכרח, כלומר תוצאה מוכרחת של נסיבות חייו, אין לו על מה לשוב. הוא באמת לא אחראי למעשיו, הוא לא אשם שעשה אותם, ולכן הוא תמיד בסדר, נקי וזך. לאדם כזה אין בכלל על מה לחזור בתשובה! וכמובן שהוא ימשיך בהתנהגות השלילית שלו- היא בכלל לא בשליטתו!

וכמו שמסביר הרב קוק- מהות הוידוי שאנחנו עתידות לומר עשר פעמים ביום הכיפורים היא הודאה כלפי שמיא וכלפי עצמינו בקיומה של בחירה חופשית, ומתוך ההבנה העצומה הזו, שיש לי באמת באמת יכולת לבחור את חיי, כשם שבחרתי לחטוא, יש לי היכולת לבחור בטוב, בלי קשר לנסיבות החיים שלי.

אחד מהיסודות של התשובה, במחשבתו של האדם, הוא הכרת האחריות של האדם על מעשיו, שבא מתוך אמונת הבחירה החפשית של האדם. וזהו גם כן תוכן הוידוי המחובר עם מצות התשובה שמודה האדם שאין שום ענין אחד, שיש להאשימו על החטא ותוצאותיו, כי-אם אותו בעצמו. ובזה הוא מברר לעצמו את חופש רצונו ועוצם יכלתו על סדרי חייו ומעשיו, ומתוך כך הוא מפנה לפניו את הדרך לשוב אל ד', לחדש את חייו בסדר הטוב. אשר יכיר שהוא מוצלח בעדו כאשר ישאב ממקור הדעת, המתחבר אל קדושת אור התורה, המשיבת נפש.                                                              (אורות התשובה/הראי"ה קוק)

(כאן צריך לומר מילה על מהות הבחירה החופשית. כשאדם עומד מול שודד שמאיים עליו באקדח שלוף- "הכסף או החיים!", יש לו בחירה?ובכן, בהחלט יש לו בחירה. אמנם שתי הבחירות האפשריות לא מרנינות במיוחד, אבל הוא עדיין יכול לבחור בינהן… הבחירות שבפניהן אנחנו עומדים בחיינו נקבעות ע"י הקב"ה, ולעיתים קרובות הבחירה העומדת בפנינו אינה קלה, ודורשת מאמץ והתגברות לא פשוטה. הקושי הזה כמובן אינו פוטר אותנו מאחריות לבחור בטוב ובכך להשפיע לטובה ולרומם את עצמינו ואת העולם כולו.)

גמר חתימה טובה לנו ולכל בית ישראל!

אולי יעניין אותך גם...

כיבוד הורים – המדריך המעשי (1)

כיבוד הורים-תכל'ס, איך עושים את זה? השלב הראשון (ויש אומרים שהקשה ביותר) הוא "לרדת ממגדל הפיקוח". הרמב"ם כותב בהלכות ממרים: ג  אֵיזֶה הוּא מוֹרָא, וְאֵיזֶה

קראי עוד »

תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

גבר?

גם לך מגיע לחיות טוב עם ההורים שלך!
אז מה אם השאלות פה מנוסחות בלשון נקבה?

אחת הסיבות שהעברתי את הסדנא הפרונטלית לפורמט אינטרנטי היא שנשים שהשתתפו בסדנא ביקשו להעביר את הטוב הזה לגברים שלהן ופשוט אין מי שמעביר סדנאות כאלה לגברים…

 

מוזמן להצטרף!

הקורס יצא לאור!

אפשר להירשם פה כמתעניינת ולקבל פרטים נוספים

שלחתי לך מייל עם פרטים.