עושים תנאים עם ים סוף

אומר ר' שלמה קרליבך זצ"ל:

מה באמת קרה בקריעת ים סוף? איך נתגלה שהקב"ה ממש מולך בכל?

אחרי שבני ישראל עברו את ים סוף, מספרת לנו התורה: 'וישב הים לפנות בוקר לאיתנו'.

כלומר, הים חזר למצבו הקבוע. הוא שוב היה למים.

אבל חכמינו אומרים משהו לא ייאמן: אל תקרי לאיתנו אלא לתנאו.

כשבששת ימי בראשית ברא הקב"ה את ים סוף, הוא עשה עמו תנאי: אני בורא אותך, בתנאי שביום השישי של פסח בלילה, כשיגיעו בני ישראל לחוף שלך, אתה תיפתח ותיתן להם לעבור.

אני עושה אותך מים, בתנאי שכשיבואו בני ישראל תהיה מוכן להיהפך ליבשה…

וכולם שואלים: הרי כשהים שב ל'תנאו', זה היה קודם- כשהוא נפתח ונעשה יבשה, ולא עכשיו כשהוא חזר להיות מים! כלומר הדרש הוא היפך הפשט!

ועכשיו תשמעו את התורה הכי עמוקה בעולם.

הקב"ה עושה תנאים, לא רק עם הים. הקב"ה עושה תנאי עם כל אדם בעולם. הקב"ה אומר לכל אדם: 'יבוא רגע בחיים שלך שתוכל להציל חיים של אדם אחר. יבוא רגע שבו תוכל לעשות את הדבר הגדול ביותר. ואולי לא בראתי אותך אלא עבור הרגע הזה. לכן אני מתנה עמך: כשיבוא הרגע הזה תצטרך להיות מוכן לעשות הכול, ואפילו להיות משהו שאתה לא.

אתה מה שאתה – זה נכון. אבל אני קובע אתך תנאי. והתנאי הזה חיוני לרגע המכריע בחייך: כשהדבר יתבקש ממך, תצטרך לוותר על מה שאתה. תצטרך להיות מוכן להיות מישהו אחר. אם אתה ים, תהיה יבשה. תהיה כל דבר בעולם…

זה הסוד הכי עמוק בחיים: נכון, בדרך כלל אני צריך להיות מה שאני. אבל ישנם רגעים בהם אני צריך להיות גם מה שאני לא…

נחזור לקריעת ים סוף. אני רוצה עכשיו ללכת איתכם צעד אחד יותר עמוק.

אתם זוכרים את השאלה? איך אפשר שברגע שהים קיים את התנאי שלו, שהוא להיפתח ולהעשות יבשה, הוא גם חזר 'לאיתנו' כלומר למצבו המקורי והקבוע?

עכשיו תשמעו: מה קורה לך אם אתה מסרב להשתנות?

אתה יכול לומר: 'או קיי, לפחות אני מה שאני.'

אבל אתה טועה. האמת היא שאתה כלום.

אתם שומעים מה אומרת התורה? רק כשהים עמד בתנאי שלו – להיהפך ליבשה, רק אז הוא 'שב לאיתנו', לכוח שלו. לפני כן, הקיום שלו כים לא היה איתן. עכשיו הוא איתן!

חכמינו הקדושים אומרים שכל המים בעולם נבקעו. אתם יודעים מה זה אומר? זה אומר שבקריעת ים סוף, שהיא הסיום של חג הפסח, זמן חרותנו, משהו כל כך עמוק נקבע בעולם, במים, בכל הטבע: היכולת להשתנות כדי למלא את רצון ה'. זהו עומק החירות. היכולת להיות כל דבר בעולם עבור השני ועבור הקב"ה.

(מתוך 'לב השמים' – פסח)

ובמילים "שלנו"- כשאני מסוגלת לפעול בניגוד מוחלט לטעות הבסיסית שלי, בניגוד למה שאני חושבת שאני, דווקא אז אני מגלה לעצמי ובכלל שאני הרבה יותר מאשר הטעות שלי, אני איתנה באמת.

שיהיה לכולכן חג כשר, שמח

מתוך חרות להיות מי שאתן,

ולא בשבי "הילדה הקטנה" שבתוככן.

אולי יעניין אותך גם...

משחק הכיסאות לשיפור הזוגיות

​אז הבנתי שגם למצבים פחות נעימים בזוגיות​ יש אבא ואמא, ושניהם אחראיים על המצב שנוצר בדיוק באותה מידה.  אבל אפשר להשתמש בעיקרון הזה גם לכיוון

קראי עוד »

תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

גבר?

גם לך מגיע לחיות טוב עם ההורים שלך!
אז מה אם השאלות פה מנוסחות בלשון נקבה?

אחת הסיבות שהעברתי את הסדנא הפרונטלית לפורמט אינטרנטי היא שנשים שהשתתפו בסדנא ביקשו להעביר את הטוב הזה לגברים שלהן ופשוט אין מי שמעביר סדנאות כאלה לגברים…

 

מוזמן להצטרף!

הקורס יצא לאור!

אפשר להירשם פה כמתעניינת ולקבל פרטים נוספים

שלחתי לך מייל עם פרטים.